linneaahti

Direktlänk till inlägg 6 november 2013

Kapitel 1 - Norrlans kyla

Av Linnea Ahti - 6 november 2013 14:32

Medan jag vandrar genom alla djupa skogar och höga berg, hör jag fåglarnas vackra kvitter genom trädens höga toppar.
Vinden ilar, kylan biter sig genom min tjocka vinterjacka.
På marken ser jag all tät snö som täcker allt grönt och förvandlar färgen till en skinande vit färg istället.
Framför mig ser jag alla djur som springer runt av lycka.
På mig har jag min nya vinterjacka som skiner vinrött genom allt det vita, mina varma kängor som värmer så skönt och min halsduk runt halsen!

Nu ser jag huset långt borta bland de två bergen.
Jag ler stort och känner lyckoruset rusa genom min kropp.
All mysig julstämning svävar genom mina tankar, alla mysiga ljus och all pepparkaks lukt tränger sig genom näsborrarna.
Glöggen, julskinkan, sill, rökt lax, makrill.
Desto mer jag tänker på all mat desto mer hungrig blir jag, saftig i munnen.
Snart är jag framme vid dörren, träden står runt om gården så vackert.
Jag älskar vintern!

- Hej mamma, jag är hemma nu, säger jag glatt.
- Hej hjärtat, vad skönt att ha dig hemma nu. Maten är precis färdig, säger mamma med sitt fina förkläde.
- Silken tajming, jag har bara varit ute och gått en runda i skogen. Kände för frisk luft innan maten, säger jag och hänger av mig min jacka och tar av mig mina kängor.
- Det gjorde du rätt i, ser riktigt härligt ut idag. Är det skönt väder ute?, frågar mamma.
- Ja, super härligt väder. Kallt men fräscht, svarar jag och fnissar.

Jag sätter mig vid vårt nya matbord som skiner mörkbrunt, med tända julljus och en fin kristallkrona hänger så vackert nedanför tacket.
Mamma lägger den nygjorda julskinkan på bordet, tar av sig sitt förklädde och sätter sig bredvid mig.
Hon ler åt mig sådär fint, som hon alltid gör. Mamma är så vacker!

- Har du ridit än?, frågar mamma medan hon plockar upp massa mat på tallriken åt mig.
- Nej, jag ska ut och göra det efter maten, svarar jag och stoppar mamma när hon fyllt min tallrik med massa gott.
- Ja, vad bra. För Jinne är pigg idag gumman, du red inte igår. Du vet hur rastlös hon blir då, säger amma strängt men med ett leende.
- Jag vet, men jag hade massa läxor efter skolan. Det var inte meningen, men jag ska rida henne längre idag och rasta av henne ordentligt, säger jag tillbaka.
- Vad ska du hitta på med henne idag?, frågar mamma.
- Jag hade tänkt rida till ridhuset och hoppa lite grann, sen avsluta med en mysig ute ritt, svarar jag och drömmer mig bort.
- Låter mysigt, säger mamma och blir halv ledsen.

Jag är medveten om anledningen till mammas besvikelse.
Om en vecka flyttar jag med min älskade ponny långt härifrån.
Jag har blivit intagen till en stor hästgård där jag och min fina ponny kommer fortsätta vår framtid.
Så jag är glad över att jag lyckats nå min dröm men självklart ledsen för jag snart ska ta avsked!
Fyllt 15 år och nu är det dags att ta klivet in i mina drömmars värld.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Linnea Ahti - 7 november 2013 13:46

Vill hitta en bloggportal med bra möjligheter, funktioner och tillgängligheter via mobil bloggning. Vet ni någon så kommentera! Blogg.se Devote.se Nattstad.se Wordpress.c
om Bloggo.se Bloggplatsen.se Har jag redan testat! ...

Av Linnea Ahti - 6 november 2013 21:31

Nellie är äntligen framme i staden Stockholm efter flera timmar i en varm bil. Hon luktar in Stockholms glada dagar, slår till med ett brett leende och bara njuter av Stockholm. Hon vänder sig om kvickt och tittar efter vad hennes föräldrar gör, ...

Av Linnea Ahti - 6 november 2013 21:08


Jag vaknar till i ett ryck av att alarmklockan ringer. Öppnar långsamt ögonlocken, kollar på tiden, gäspar stort och känner den tunga tröttheten bara bli tyngre. Jag går upp ur sängen, stänger av väckarklockan, bäddar sängen och hoppar in i dusch...

Av Linnea Ahti - 6 november 2013 20:42


1: När började du blogga? - När jag var 8-9 år gammal. 2: Nör fick du din första telefon? - När jag var 6-7 år gammal. 3: Hur länge har du varit telefon intresserad? - Sen jag var 5 år gammal. 4: Vad fick dig att ens tänka tanken på att...

Av Linnea Ahti - 6 november 2013 19:11

För varje fråga , ett äkta svar! 1. Vad är ditt riktiga namn? - Linnea Maria Ahti! 2. Hur gammal är du? - Jag är femton år gammal! 3. Vilket datum fyller du år? - Jag fyller år 2 Juni! 4. Vem ringde du senast? - Min mamma, tror jag! ...

Presentation


Linnea Maria Ahti
15 år gammal
Bor i Malmö
Teknik intresserad
iPhone nörd

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translator


Ovido - Quiz & Flashcards